چشمان منتظر | ||||||||||||||||||||||||||||||
راه را با این می توان پیدا کرد
v امروز : 2 بازدید v دیروز : 5 بازدید v کل بازدیدها : 11919 بازدید
|
یکی "زندگی پس از تو را نمیخواهیم و خود را فدای تو میکنیم". (50) هنگام این صحنهها و دهها صحنه دیگر که یکی از دیگری "روحی لِروحِکَ الفِداء وَ نَفسی لِنَفسِکَ الوَقا؛(53) جانم فدای جانت" در زیارت عاشورا نیز به صفت فداکاری یاران امام اشاره شده است، آنجا که میخوانیم: "الذینَ بَذَلوا مُهَجَهم دُون الحُسَین(ع) آنان که از جان و خون خویش در راه حسین(ع) گذشتند". از ویژگیهای بارز یاران و همراهان حضرت مهدی(عج) "در زمان قیام قائم، دوران رفاقت (یگانگی) در روایات، از یاران امام کَاَنَّما در شرایطی که انسانها اغلب برای زنده مانده بیشتر تلاش میکنند؛ کسانی هم هستندکه برای رسیدن به درک متعالیتری از فلسفه حیات، خاضرند جان خود را فِدا کنند. از این رو، از شهادت در راه مکتب و دین خود استقبال مینمایند. به این روحیه که همراه با رهایی از تعلقات دنیوی است، شهادت طلبی گفته میشود. در عاشورا، جلوه شهادت طلبی یاران امام حسین(ع) بود. خود آن حضرت
نیز پیشتاز و الگوی این میدان بود. امام به هنگام خروج از مکه با خواندن اگر در کلمات یاران "سپاس خدای را که با یاری کردن تو ما را گرامی داشت و با کشته شدن همراه تو ما را شرافت بخشید."(59) حتی نوجوانی چون قاسم، مرگ در راه خدا را شیرین تر از عسل دانست. (60) در همان شب، حضرت عباس(ع) در جمع بین هاشم سخن گفت و به آنان فرمود: "یاران بنی هاشم همه تیغ از نیام کشیدند و به عباس بن علی(ع) گفتند: "ما بر همان تصمیم و آهنگی هستیم که تو هستی." (61) امام "به این فرهنگ امام و یاران اوست. در یکی از نیایشهای امام در روز عاشورا میخوانیم: "خدایا، یکی از ویژگیهای یاران امام زمان(عج) نیز شهادت طلبی است. امام صادق(ع) فرمود: "آنان در یکی از نیایشهای امام در روز عاشورا میخوانیم: "خدایا، یکی "اَقسَمتُ لا اقتل الاحرار وَ اِن رَاَیت الموتَ همین رجز را عبدالله، پسر مصادق بارز دیگری از این حرّیت و آزادگی حُر بن یزید "همانگونه که مادرت نام تو را حُر گذاشته است، آزاده و سعادتمندی در دنیا و آخرت".(67) اهل "ای زاده معاویه، اگر چه شداید همچنین هنگامیکه ابن زیاد امام سجاد (ع) را به قتل تهدید نمود، امام فرمود: "ای یکی از ویژگیهای یاران امام زمان(عج) نیز شهادت طلبی است. امام صادق(ع) فرمود: "آنان بی "اَلا اِنَّ الدعی بن الدعی قَد رَکَزَنی بَین اثْنَتَین، بَینَ السلة و الذِلة وَ هَیهات مِنَا الذِّلَة". (71) یکی "هُم اَصحابُ القائِمِ؛ آنان یاران قائم هستند." (74) یکی از برنامههای امام زمان(عج) عصیان ستیزی و عزتمندی است. "اَینَ مُبیدُ اَهلِ الفُسوقِ وَ العِصیان وَ الطُغیان"؛ کجاست بنیان کن اصحاب فسق و عصیان و طغیان. "اَینَ مُعِزُّ الاَولِیاءِ وَ مُذِلّ الاَعداء"؛ کجاست عزت بخش دوستان و خوارکننده دشمنان.(75) یاران امام نیز باید عصیان ستیز بوده و امام خود را در نهادینه نمودن عزت مندی یاری نمایند. ویژگیهای "پدر و مادرم فدای گروه اندکی باد که در زمین ناشناختهاند". (77) یکی از برنامههای امام زمان(عج) عصیان ستیزی و عزتمندی است. "اَینَ مُبیدُ اَهلِ الفُسوقِ وَ العِصیان وَ الطُغیان"؛ کجاست بنیان کن اصحاب فسق و عصیان و طغیان امید آنکه ما نیز از آن قابلیت برخوردار گردیم که مخاطب کلام امام (عج) باشیم. علیرضا انصاری نویسنده : محسن بغلانی
کارکردهای تربیتی اعتقاد به مهدویت در عصر حاضریکی نویسنده : محسن بغلانی
آخرالزمان و ویژگی های آن
روز ای منتظر، ای منجی بشریت، ای آخرین ذخیره الهی! ای حجت بن الحسن العسکری و ای صاحب الزمان! بیا و بر دلهای زخمی و مجروح و خسته شیعیان و محبین خود مرهمی بگذار. یا انتظار فرج قائم آل محمد صلی بی تردید هر آغازی را انجامی است و هر شروعی "آخرالزمان" اصطلاحی است که در فرهنگ این اصطلاح معمولا به مدت از جمله صحیفه آسمانی مسلمانان در مواردی 1- مدت زمانی طولانی که با ولادت آخرین پیامبر الهی 2- معنای دوم که تا حدودی از معنای نخست محدودتر است به مدت زمانی که با ولادت حضرت مهدی(ع) آغاز شده، زمان غیبت صغری و کبری و همچنین ظهور حکومت جهانی آن حضرت را نیز شامل می گردد. از کلیات عقاید مربوط به آخرالزمان تقریبا در میان فرقه های بزرگ اسلام پذیرفته شده است، ولی این که آیا این تحولات آخرالزمان با ظهور مهدی موعود(ع) پدیدار خواهد شد و نیز در این که مهدی موعود چه کسی است، اختلافاتی وجود دارد. شیعیان دوازده امامی، حضرت مهدی(ع) پیوندمهدویت با آخرالزمانتعبیرهایی در روایات وجود دارد که پیوند ناگسستنی مهدویت با آخرالزمان را به روشنی بیان می کند. در ذیل برخی از این روایات را نقل می کنیم: 1- امام صادق(ع) از جد بزرگوارشان رسول گرامی اسلام(ص) روایت فرمود که آن حضرت رو به سوی علی(ع) نموده، چنین فرمودند: آیا تو را بشارت ندهم؟ آیا تو را خبر ندهم؟ عرض کرد: بله یا رسول الله. پس آن حضرت
فرمود: هم اینک جبرییل نزد من بود و مرا خبر داد که آن قائمی که در 2- عبدالله بن مسعود از رسول گرامی اسلام(ص) نقل می کند که آن حضرت فرمود: " لا تذهب الدنیا حتی یلی امتی رجل من اهل بیتی یقال له المهدی"(2)؛ دنیا به پایان نرسد مگر این که امت مرا مردی رهبری کند که از اهل بیت من است و به او مهدی گفته می شود." 3- 4-در حدیث شریف نبوی می خوانیم: روزهای دنیا منقضی نگردد تا این که مردی از اهل بیت من - بر زمین - حکومت کند که هم نام من باشد. 5- در همه روایات فوق با تعبیرهای مختلف بحث آخرالزمان و ظهور امام زمان(عج) در این دوران مطرح شده است.
علائم و نشانه های آخرالزمانآخرالزمان دارای نشانه هایی است که در اصطلاح به آن ها" علائم آخرالزمان" گفته می شود.علاوه همانگونه که اشاره شد، این دوره 1- فراموش کردن دین:پیامبراکرم(ص) آنگاه که به توصیف زندگی مردم در دوران آخرالزمان می پردازد، اینگونه می فرماید:" 2-دنیا پرستی:از دیگر ویژگی های آخرالزمان، غوطه ور شدن مردم در دنیا و دنیا پرستی است. رسول گرامی اسلام(ص) در این باره فرموده اند: " به زودی 3-فتنه های بزرگ:از دیگر ویژگی های عصر آخرالزمان، ظهور و بروز امتحانات بزرگ الهی است که بسیاری از انسان های سست ایمان در این آزمایش های الهی مردود و عده ای که ایمان در تمام وجودشان رسوخ کرده، موفق بیرون می آیند. ابوخالد کابلی از امام سجاد(ع) نقل می کند که آن حضرت فرمود: " آری ای علی! بدان که شگفت آورترین مردم در ایمان و سیمای زندگی در آخرالزمانبا توجه به ویژگی های فوق می توان سیمای زندگی در آخرالزمان را اینگونه ترسیم نمود:الف-دین در آخرالزمان:همانگونه که اشاره شد، عوامل فراوانی دست به دست هم داده، روز به روز حقیقت تابناک دین را در هاله ای از ابهام فرو می برند. از این رو همواره دین، رو به کم رنگ شدن در جوامع می رود و خرافات و انحرافات فراوانی گریبان گیر آن می شود به نحوی که وقتی حضرت مهدی(ع) قیام نموده، غبار از چهره دین برمی گیرد. همگی گمان می کنند این دین جدیدی است که آن حضرت ارائه می فرماید. رسول خدا(ص) می فرماید: " ب-مردان آخرالزمان:اگرچه امتحان خداوند برای زن و مرد یکسان است ولی پاره ای روایات به خصوص درباره مردان آخرالزمان سخن گفته اند که امام صادق(ع) فرمود: " مردی را می بینی هنگامی که یک روز بر او گذشته و گناه بزرگی
ج-زنان آخرالزمان:خداوند متعال زن را همانند مرد گوهر گرانبهای آفرینش قلمداد کرده است و او گاه با اختیار و انتخاب خود تا اوج کمالات معنوی صعود می کند و گاهی به پایین ترین درکات سقوط می نماید. رسول گرامی اسلام(ص) در وصف برخی از زنان آخرالزمان چنین می فرماید: " و بالاخره سیمای زنان بد در آخرالزمان را با این سخن از امیرمؤمنان علی(ع) به پایان می بریم که فرمود: "
نجاتیافتگان آخرالزمانسخن را با کلامی از امیرمؤمنان(ع) درباره انسان هایی که در این دوران سخت، نجات می یابند به پایان می بریم که آن حضرت فرمود: " پی نوشت ها:1- ابن ابی زینب، غیبت نعمانی، کتابخانه صدوق، 1366، چاپ اول، ص 357، ح1. 2- الطوسی، ابی جعفر محمد بن الحسن، کتاب الغیبه، موسسه المعارف الاسلامیه، الطبعة الثانی، 1417، ص182. 3- الکلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، دارالکتب الاسلامیه، تهران، چاپ چهارم، 1365، ج1، ص397. 4- الطبرسی الاملی، ابوجعفر، بشارة المصطفی لشیعه المرتضی، منشورات المطبعه الحیدریه، ص 258. 5- الطوسی، ابوجعفر، کتاب الغیبه، ص 46، روایت30. 6- محدث نوری، مستدرک الوسایل، موسسه آل البیت، چاپ اول، ج11، ص 379، ح22. 7- الکلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، دارالکتب الاسلامیه، ج 8، ص306. 8- شیخ مفید، امالی، کنگره شیخ مفید، 1413، ق، ص45. 9- شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، انتشارات جامعه مدرسین، 1413، ج4، ص366. 10- شیخ صدوق، ثواب الاعمال، انتشارات شریف رضی، 1364، ص253. 11- الکلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج 8، ص40. 12- حرانی، حسن بن شعبه، تحفة العقول، انتشارات جامعه مدرسین، 1404، ص49. 13- شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، انتشارات جامعه مدرسین، ج3، ص390/ طبرسی، رضی الدین، مکارم الاخلاق، انتشارات شریف رضی، ص 201. 14- سید رضی، نهج البلاغه، نشر امام علی، ترجمه محمد کاظم محمدی، محمد دشتی، خطبه 103.
نویسنده : محسن بغلانی
عتقادات اسلامی از نظر شیعه دوازده امامی 7 دین چیست ؟ این مجموعه نوشتار که در 4 موضوع اصلی: 1 – خداشناسی، در بخش اول یعنی "خدا شناسی" بخش آنچه گذشت: قسمت دوم
پیغمبران - عصمت نبوت ظهور و از اینجاست که پیغمبر خدا باید با صفت برای گذشته خدای متعال در کلام خود به عصمت پیغمبران اشاره نموده میفرماید :وَ اجْتَبَیْناهُمْ وَ هَدَیْناهُمْ اِلی صِراطٍ مُسْتَقیمٍ؛ و پیغمبران را به سوی خود جمع آوری کردیم (به غیر ما نمیپردازند و از غیر ما اطاعت نمیکنند) و به راهی راست رسانیدیم 1 و باز میفرماید :عالِمُ
پیغمران و دین آسمانی آنچه دین آسمانی به طور کلی از دو و بخش دوم یک رشته وظایف اخلاقی و الف - اخلاق و اعمالی که به پیشگاه خداوندی ارتباط ب - اخلاق و اعمال از طرف دیگر نوع انسانی و و و میفرماید :ما کانَ مُحَمَّدٌ اَبا اَحَدٍ مِنْ و
پیغمبران و حجت وحی و نبوت بسیاری کسی پیغمبر و از اینجا روشن و معنای این منطق ساده و درست این چنانکه البته بسیاری از باید توجه
شماره پیغمبران خدا به از راه نقل قطعی شماره ایشان
پیغمبران اولوا العزم و صاحبان شریعتبا شَرَعَ و میفرماید: وَ 1- سوره انعام، آیه 87 2- آیه 26 - 28 3- سوره مائده، آیه 48 4- سوره حم سجده، آیه 41 و 42 5- سوره احزاب، آیه 40 6- سوره نحل، آیه 89 7- 8- سوره احزاب، آیه 7 نویسنده : محسن بغلانی
فقط 313 نفر؟چگونگی تسخیر جهان با یاران کمچگونه ممکن است مردم دنیا تسلیم یک جمعیت اندک شوند و از عادات و اخلاق و برنامهها و سنن خود دست بردارند؟ طبق غلبه آن
«کم من فئة قلیلة غلبت فئة کثیرة باذن الله ؛ چه بسیارند گروه اندکی که به اذن خداوند، بر گروه بسیاری چیرگی مییابند» (بقره/259) آن حضرت، اصحابش و عموم بندگان شایسته خدا را بر همه غالب و حاکم و وارث و مالک ارض قرار میدهد.
در آن موقع همه ملتها از شاهد این حقیقت ظهور پیامبر صلیاللهعلیهوآله و پیشرفت سریع اسلام است. در و شاهد این حقیقت، همان پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیةاللهالعظمی صافی گلپایگانی، بااندکی تص نویسنده : محسن بغلانی
لیست کل یادداشت های این وبلاگ کارکردهای تربیتی اعتقاد به مهدو ...(2) |
شناسنامه v پارسی بلاگv پست الکترونیک v RSS v Atom v
| ||||||||||||||||||||||||||||
template designed by Rofouzeh |